اطلاعیه اتحادیه سراسری واحد غرب ۲۰۲۴

مردم آزادیخواه و شریف گوتنبرگ و حومه !

چنانچه با خبر شده اید درروز سه‌شنبه ۳۱ شهریورماه بر اثر نشت گاز و وقوع انفجار در معدن زغال‌سنگ طبس دها کارگر کشته و زخمی شدند. خبرگزاری‌ها ابتدا از کشته شدن ۳۸ کارگر و مفقود شدن ۱۴ تن دیگر خبر دادند. اکنون خبرها حاکی از کشته‌ شدن ۵۲ تن از کارگرانی است که در تونل‌های این معدن مشغول کار بودند و عملیات امداد تنها برای بیرون آوردن اجساد ادامه دارد. برخی دیگر از کارگران حاضر در این معدن نیز دچار جراحات شدید و مسمومیت گازی شده‌اند.

باید به اطلاع عموم رساند:تنها در یک دهه در معادن ایران دستکم بیش از ٣٠٠٠ انفجار و ریزش و آسیب‌دیدگی حدود ١٣٠٠٠ نفر و کشته شدن ٤٨٠ معدنچی، کارنامه قاتلین مالک معادن و دولت اسلامی شان است.

 درهمین سه ماه نخست امسال، هشت حادثه مرگبار کارگری در ایران رخ داده بود که چهار مورد از آنها مربوط به معادن زغال سنگ بوده است. امروزه نزدیک به ۱۲۰هزار کارگر در ۶ هزار معدن ذغال سنگ کار می کنند، که بنا به گفته رئیس خانه معدن ایران، ۷۰ درصد آنان فاقد حداقل استانداردهای ایمنی هستند.

نقض آشکار حقوق بشر در تمامی عرصه ها به چشم می خورد . بطوری که مالکین خصوصی معادن نمی خواهند،هزینه تامین امنیت در محیط کار را بپردازند. اگر تقابل مبارزه کارگران برای وصول مطالباتشان  نباشد. صاحبان معدن بیاد نمیاورند که کارگر هم انسان است

در حقیقت این خود کارگران هستند که باید به فكر خویش باشند و با اتکاء به مبارزات متشکل خود، کارفرمایان و دولت را وادار به تأمین امنیت محیط کار خود بنمایند. کشتارکارگران در محیط کارباید قتل عمد به حساب آید. حوادث محیط کار ، باید به پای کارفرماها و دولت نوشته شوند. ایمنی محیط کار هم مانند هر مطالبه دیگری تنها با تشکل ، مبارزه و همبستگی طبقاتی کارگران به سرمایه داران و دولت حامی آنان تحمیل می شود.

 

اتحادیه سراسری ایرانیان واحد غرب، ضمن ابراز نفرت از کارفرمایان سود پرست و دولت حامی آنها که با عدم صرف هزینه برای تامین استاندرهای ایمنی، این چنین با جان کارگران و با آینده خانواده هایشان بازی می کنند، به بازماندگان کارگران جانباخته و همکاران آنها از صمیم قلب تسلیت گفته و خود را در اندوه آنها شریک می داند. امیدواریم زخمی شدگان و گرفتار شدگان هر چه زودتر به آغوش خانواده هایشان باز گردند.

ما  خواهان محاکمه عاملان جنایت معدن طبس هستیم و همچنین ایمنی در معادن و محیط های کار ، خواست اساسی ما ست .

ما از مردم شریف و آزادیخواه گوتنبرگ انتظار داریم در همبستگی با جنبش کارگری در ایران و بویژه کارگران معدن در طبس و خانواده های جان باختگان همراه شوند.

جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ برابر با ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴